Ефективність споживання паливно-енергетичних ресурсів установами бюджетної сфери України залишається досить низькою та не відповідає європейським стандартам. Саме у скороченні обсягів споживання енергії бюджетною сферою знаходиться значний резерв підвищення енергоефективності країни в цілому.
У зв'язку з цим, в Україні запроваджений у 2015 році механізм енергосервісу, який повноцінно реалізувався з грудня 2015 року по серпень 2016 року та дозволив укласти 20 енергосервісних договорів, вартість майже 18 млн.грн., 2 з яких з бюджетними установами Полтавської області.
На сьогодні, із прийняттям відповідних змін до законодавства усунено всі законодавчі та адміністративні бар'єри укладення ЕКСО – договорів у зв'язку з чим, в 2017 році очікується більше 100 енергосервісних договорів.
З цією метою Верховною Радою України прийнято:
• Закон України «Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб'єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації» від 09.04.2015 № 327-УІІІ;
• Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб'єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації» від 09.04.2015 № 328-УІИ.
На їх виконання Урядом затверджено примірний енергосервісний договір - постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Примірного енергосервісного договору» від 21.10.2015 № 845.
• Про внесення змін до Закону України "Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб'єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації" від 23.03.2017№ 1980-VIII.
Крім цього, з метою виконання норм законів Міністерством фінансів України прийнято наказ від 06.11.2015 № 996 «Про внесення зміни до економічної класифікації видатків бюджету» відповідно до якого доповнено економічну класифікацію видатків бюджету позицією 2276 «Оплата енергосервісу», (наказ Мінфіну від 14.01.11 № 11 «Про бюджетну класифікацію»), що дозволить бюджетним установам формувати видатки із врахуванням витрат за укладеними «енергосервісними договорами».
Концепція енергосервісу полягає в тому, що енергоефективні заходи в будівлях бюджетних установ впроваджуються інвесторами - енергосервісними компаніями (ЕСКО). При цьому, ЕСКО, вкладаючи власні кошти, несе фінансові ризики, бере повну відповідальність за якість робіт та зацікавлена в максимальній економії витрат на оплату комунальних послуг.
Оплата енергосервісу здійснюється замовником виключно за рахунок економії енергоресурсів, досягнутої в результаті здійснення такими компаніями енергоефективних заходів. Зазначений механізм дозволить без додаткових витрат з бюджету зменшити споживання енергоресурсів бюджетними установами, створить ринок енергосервісу та тисячі робочих місць.
Одним із найважливіших завдань є інформування потенційних виконавців енергосервісу (ЕСКО) щодо об'єктів бюджетної сфери, які потребують впровадження енергоефективних заходів. Держенергоефективності розробило типову форму з основною інформацією щодо енергоспоживання будівель бюджетних установ.
У зв'язку з цим, було звернення до керівників бюджетних установ з проханням заповнити вищезазначені форми по кожному об'єкту, який потребує енергомодернізації.
З переліком об'єктів бюджетної сфери, які потребують впровадження енергоефективних заходів в м. Полтава Ви можете ознайомитися в долученому.
Одним із пріоритетних напрямків дій Уряду є підвищення енергонезалежності
України шляхом зменшення споживання енергоресурсів, збільшення частки енергії з
відновлюваних джерел в енергобалансі та поліпшенню екологічної ситуації в
країні.
Ключовими напрямами діяльності органів влади є стимулювання до здійснення
заходів зі скорочення споживання газу, пошук шляхів його заміщення, сприяння
реалізації проектів у зазначених сферах, розробка відповідних
нормативно-правових актів та стимулюючих механізмів.
В результаті впровадження протягом останніх 5 років (2014-2019 рр)
стимулюючих заходів щодо формування ефективної державної політики для розвитку
відновлюваної енергетики та забезпечення енергонезалежності держави сфера
відновлюваної енергетики стала однією з найбільш інвестиційно привабливих в
Україні. Обсяг інвестицій в цю сферу склав близько 4 млрд евро, зокрема:
- близько 3,4 млрд. евро — у майже 4,0 ГВт потужностей відновлюваної електроенергетики;
- більше 520 млн. евро — у встановлення майже 2,3 ГВт нових потужностей, що
генерують тепло «не з газу».
Завдяки цьому вдалось досягти скорочення у 2018 році споживання газу
бюджетним установами, теплокомуненерго та населенням на 6 млрд м3 газу
в рік у порівнянні з 2014 роком.
З
метою формування переліку потенційних інвестиційних проектів, які потребують
інвестицій та можуть бути представлені для залучення міжнародних фінансових
організацій у тому числі, на умовах пільгового кредитування, просимо Вас
підготувати та надати інформацію стосовно перспективних інвестиційних проектів,
а саме:
- з
виробництва електричної та теплової енергії когенераційними установками на
біомасі (біогазі);
- з
виробництва теплової енергії котельнями на біомасі;
- з
виробництва електроенергії з енергії вітру;
- з
енергетичної утилізації відходів.
Крім
того, звертаємо Вашу увагу, що в рамках реалізації положень Меморандуму про
взаєморозуміння у сферах енергоефективності та відновлюваної енергетики між
Держенергоефективності та МЗС Фінляндської Республіки, в Україні створено
Фінсько-український трастовий фонд. З осені 2018 року Фонд розпочав свою
діяльність в Україні. Основним завданням Фонду є грантова допомога у розробці
техніко-економічних обґрунтувань для проектів у сферах енергоефективності та
відновлюваної енергетики.
У
разі потреби розробки техніко-економічних обґрунтувань пропонуємо ініціаторам
проектів у сферах енергоефективності та відновлюваної енергетики, скористатися
можливістю отримання технічної допомоги від Фонду заповнивши заявки.
Інформацію
про інвестиційні проекти, а також заявки до Трастового фонду просимо надати до 20.12.2019
року в електронному (e-mail: energo@rada-poltava.gov.ua)
та письмовому вигляді Управлінню економічних питань Виконавчого комітету
Полтавської міської ради (36000,
м. Полтава, вул. Соборності, 36, к. 156) за
наведеними нижче формами.
Додатки:
1. Форми опису інвестиційних проектів українською та англійською мовами;
2. Форми заявок до Трастового фонду українською та англійською мовами.
Телефон для довідок +38
(0532) 56-05-89